MARINA KEREKLIDOU


"  Marina inspirerar i modet med hennes feminina och klassiska stil  "



Marina Kereklidou är en svensk designer och frilansstylist. Många tycker att hon är Sveriges bäst klädda.




"  Min stil är klassisk med en tvist men det drar ibland åt olika håll. Just nu är det 70 tal, ett decennium som ligger mig varmt om hjärtat, då jag var för liten att uppleva det.

Jag tycker väldigt mycket om märkesbutiker. Där förmedlas en känsla rakt igenom. Kläderna, arkitekturen, ljuset, inredningen, konsten. Allt handlar om att visa och bjuda på en annan värld. Därför är alla stora märkesbutiker väldigt härliga att vistas i  "




"  Att gå på fest och klä sig därefter är alltid en härlig känsla. Allt beror på vad det är för party, min favorit är smokingfest, för då är nivån på festklädseln hög. I dessa fall väljer jag en klänning med skor, gärna högklackat, som förhöjer stilen. Jag gillar iden att med  ett enda plagg och skor är looken klar.

Det tar oftast 5 minuter för mig att göra mig iordning. På med två droppar Maestro Fusion Makeup av Giorgio Armani, eyeliner och rouge, sedan hoppa i en klänning och ett par skor- klar  "




"  Jag har just nu ett par vintage jeans, Lee, ifrån 70 talet. Jag tycker om denimtyg utan stretch då formen blir lite stelare. 

Det finns vissa plagg jag aldrig skulle ta på mig, och som jag blir förvånad över att andra bär, då det är absolut inte smickrande på. Till exempel; tights eller A-linjeformad ärmlös skjorta  "




"  Jag bär alltid två ringar, en diamantring som jag fick av min man då vår första son föddes och en guldring som jag köpte när jag var på en resa med mina två systrar. Ringarna symboliserar min familj. Utöver det så bär jag olika smycken som tillhör något till min look   "




"   Ett par höga, svarta mockapumps från Dior som är lite Japan inspirerande. Stilrena,snygga i formen och sjukt bekväma som att gå runt i ett par tofflor.

Jag får inte nog av skor! har säkert 140 par och vill alltid ha mer... Tyvärr är alla inte så sköna eller rättare sagt är vissa helt hopplösa att gå i, men det har aldrig hindrat mig. Jag har kategoriserat dem för mig själv. Vissa kallar jag för vernissageskor, en timme med  taxi fram och tillbaka, det är vad de är gjorda för, men vad gör man inte för stilen  "




"  Min Balenciaga väska Calfskin Wire Shopping Tote från AW14. Den är modern, minimalistisk och klassisk med en tvist. Att gå runt med den är som att ha en hund,en riktigt konversationsöppnare.

Det varierar vad jag helst går runt i på vardagarna. Just nu har jag haft en period då jag går i jeans med en topp. Innan dess var det pennkjol med en tröja, feminint avslappnad  "  




"  Jag har inga iögonfallande plagg vad jag tycker men säkert kan andra tycka det. Jag gillar kläder som har karaktär.

Jag inspireras av starka kvinnliga symboler genom tiderna, det har alltid  fascinerat mig. Just nu inspireras jag av en ung Cher, som ligger till grund för Busnel- kollektionen för SS16 som jag arbetar med. Personlig, karaktärsfull och självklart  "






Kommentarer

POPULÄRA INLÄGG