ATT VARA PLUS SIZE ELLER INTE




Det har talats mycket om det senaste plus size modellen Robyn Lawley,om att hon inte ska klassas som plus size och att hon inte ser ut som det, och att det ger fel signaler för alla,både för smala,överviktiga och de unga tjejerna som kan påverkas.




Robyn Lawley är en australiensisk modell ifrån sydney,Australien.Hon är som mest känd ifrån omslaget i Italia Vogue,där de är tre omslagsmodeller av plus size i juni numret 2011.Hon är 24 år gammal och 1,88 cm lång.




Internationella H&M har ju fått hård kritik i Sverige,för valet av sin senaste plus size modell Robyn,som många anser är för smal för att ställas i kategorin plus size.H&M riktar sig till kvinnor som drar storlek 44-54 och enligt dem själva har Robyn storlek 44-46 och väger 82 kg.Men många tvivlar att hon har den storleken.H&M lyssnar på kritiken och tar till sig feedbacken,och ska diskutera hur de kan göra med sin marknadsföring i framtiden.


Men det är inte bara här i Sverige som det har kritiserats,när Robyn hade gjort ett baddräktsjobb för Australienska magasinet Cosmopolitan hyllades hennes kurvor där men utifrån fick det stark kritik att hon kan inte vara en plus size modell och att samhället har gått för galet långt.



Robyn är uppvuxen utanför Sydney och slog igenom 2011 när hon var på omslaget av franska ELLE och italienska Vogue.Hon blev uttagen i en modelltävling när hon var 16 år,men fick kämpa hårt för att försöka anpassa sig till modeindustrins smala ideal.



Efter ett års modellande gav hon upp och flyttade till Frankrike för att plugga.När hon en dag såg en bild på en kurvig tjej på ett magasin så tänkte hon "att kan hon så kan jag."Och snart så fick hon ett kontrakt med en modellagentur för större modeller.


"Jag har kraftig benstomme.Folk brukade säga åt mig att jag borde banta och träna mera.Jag hoppade över måltiderna och räknade kalorier.Jag slutade bry mig vad folk tyckte.Jag älskar mina kurvor och min kropp.Att säga att du älskar din kropp fungerar faktiskt.Det får en positiv effekt och du bryr dig inte lika mycket om småsaker."






Jennie Runk är född i USA,georgia och är också en plus size modell.Hon finns med i H&M sommar katalog för strandkläder 2013.Jennie är en väldigt framgångsrik modell och valde att gå upp i vikt istället för att gå ner.Jennie är 1.78 cm.


Hon bor i New York och har jobbat som modell sedan hon gick på högstadiet.För henne var valet enkelt när hon fick valet att antingen gå ned i vikt för att bli en klassisk modell eller gå upp till en plus size modell.

"Jag var inte intresserad av att gå ner till storlek 32-34 och är inte säker att det skulle vara möjligt för mig.Jag har normalt storlek 40-42 och det är inte speciellt roligt att banta."


"Jag har lagt märke till att folk gillar att diskutera olika kroppstyper.Ofta förutsätter folk att det finns en sorts "perfekt"kropp och att allt annat inte duger eller till och med är fult.Det är så fel!Vi MÅSTE sluta göra så mot oss själva och varandra.För mig är skönhet en hälsosam livsstil och en genuin personlighet.Kroppar är bara köttsliga saker som bär runt på de vi är.Visst ska vi ta hand om dem,men de definierar inte vilka vi är.
Våra kroppar är en pytteliten del av det oändliga mirakel som är varje mänskligt liv.Ingen kropp är bättre än någon annan på grund av något så simpelt som storlek eller ras.Vi är alla människor,vi är alla unika,vi är alla fantastiska för de vi är,inte på grund av kropparna vi bor i.
Tryck aldrig någonsin ner någon för att de ser annorlunda ut än du-beundra deras olikheter!Vad tråkigt med ett fält av exakta likadana blomblad jämfört med en färggrann äng full med alla tänkbara blommor,långa och korta,tjocka och smala.Det är våra olikheter som gör oss enastående."
Skriver hon på sin Facebook sida.


Kommentarer

POPULÄRA INLÄGG