MONICA BELLUCCI


Italienska Monica Bellucci föddes i Citta del Castello som är en stad i Perugia,i norra delen av Umbrien i Italien för 49 år sedan.Hon är skådespelerska och modell.


Hon började som modell vid 16 års ålder och var samtidigt juridikstudent.Vid 1988 flyttade hon till Milano där hon  skrev ett kontrakt med Elite Model Management.Året efter var hon en eftertraktad modell även i Paris och i New York City.


Samma år gick hon över till att börja ta teaterkurser och skådespeleri.Du kan ha sett henne i bland annat filmen Matrix.2003 var hon med i Maxim tidskrift och var listad som en av de 100 hetaste kvinnorna.Hennes modellkarriär blev mer framgångsrikt när hon skrev på kontrakt med modellagenturen Elite+ i New York City.Hon sågs som en italiensk sexsymbol.2006 till 2010 var hon ansiktet utåt för Diors produkter.



2012 blev hon det nya ansiktet för Dolce & Gabbana.Monica träffade sin franske skådespelande man Vincent  Cassel under en filminspelning 1996 The Apartment,de gifte sig 1999 och fick två döttrar 2004 samt 2010,Deva och Leonie.När Bellucci var gravid första gången med Devie,så poserade hon naken för italienska Vanity Fair Magazine som i en protest mot de italienska lagarna,att förhindra användning av donerade spermier.


"Religiösa och etiska åsikter har segrat över sunt förnuft.Den här typen av juridiska hinder är inte så olika de fysiska hinder som kvinnor länge har tvingats leva under.I muslimska länder måste kvinnor täcka huvudena och vara tysta.I Italien stoppas de från att få vetenskapliga hjälp att bli mödrar så länge de inte är gifta."

2010 poserade hon gravid igen för samma tidning, för aprils omslag i svart spets.


"Jag insåg att mina bröst inte bara var till för att fylla upp aftonklänningar."
(Om sitt eget beslut om att bli mamma)

"Kvinnor som har barn sent som mig,får alltid höra vad modiga de är.Men jag känner mig inte modig,jag känner mig bara väldigt lyckosam."


Vincent och Monica separerade i augusti i år.



I dokumentären filmen Den stora frågan,om filmen The Passion of the Christ så förklarar hon;

"Jag är en agnostiker,även om jag respekterar och är intresserad av alla religioner.Om det är något jag tror på,det är en mystiskt energi,den som fyller haven under tidvatten,den som förenar natur och väsen."


Monica talar fyra språk,italienska,franska,engelska och persiska uppgav hon vid Toronto International Film Festival presskonferans för den irakiska filmen Rhino säsong i september 2012.













Kommentarer

POPULÄRA INLÄGG