JOEL KINNAMAN


Den svensk-amerikanske 33-åriga skådespelaren Joel Kinnaman är född i Stockholm,Sverige, han är halvbror till skådespelerskan Melinda Kinnaman och har ytterligare fyra systrar.Joel är uppvuxen i Sverige av sin svenska mamma Bitte och sin amerikanska pappa Steve Kinnaman.Joel har både svenskt och amerikanskt medborgarskap.Han är judisk på sin mammas sida.




Han utbildade sig på teaterhögskolan i Malmö, Sverige under 2003 - 2007.Året 2007 fick han ett stort erkännande för sin roll i Raskolnikov i brott och straff på Backstateatern i Göteborg.För sin rollprestation mottog han 2009 Såstaholms pris till Höstsols minne och uppsättningen fick även Svenska Teaterkritikers teaterpris.

Hans första riktiga roll var i filmen Den osynlige, där han spelade i ungdomsgänget som misshandlade Niklas.Senare filmroller var i Johan Falk filmerna,en roll som han blev guldbaggenominerad för 2010.Och han har också synts som makthungrige Sverker Karlsson i filmerna om Arn.



Joel är tillsammans med skådespelerskan Olivia Munn sedan ett och ett halvt år.Olivia har en roll i tv-serien The Newsroom av Aaron Sorkins som är en omtalad serie.




Rollen som Johan JW Westlund i filmen Snabba Cash 2010, som är baserad på Jens Lapidus succeroman, gav honom Guldbaggen för bästa manliga huvudroll 2011, och öppnade vägen för en internationell karriär i Hollywood, bland annat The killing och Safe House.


 Stil är viktigt för Joel.Hans stil är oftast ledig men hemma tycker han om att gå i mjukiskläder.Han fick utnämningen Sveriges stiligaste man av tidningen Sofies modes läsare.

"Jag gillar utnämningen.Att få höra motsatsen vore trist- om folk skulle tycka jag ser risig ut"

Joel spelar huvudrollen i den påkostade nyinspelningen av Robocop.Och om denna film slår igenom som filmbolaget räknar med, kommer Joels begränsande anonymitet i USA vara ett minne blott.

"Jag är både rädd för och ser fram emot det.Jobbmässigt ser jag fram emot det utökade valmöjligheterna som en framgång kan ge.På det personliga planet är jag lite rädd eftersom jag inte vet vad som kommer att ske eller vad det betyder"

Kinnaman erkänner att han är ivrig att arbeta och bli erkänd i USA.Han har tidigare sagt att han letar efter något intressant och är fortfarande ung i sitt konstnärskap, och att han måste våga göra saker även när det finns en risk för misslyckande, men att han inte bara säger ja till vilken roll som helst för att det är USA.Så 3 mars 2012 bekräftades det att Kinnaman skulle spela huvudrollen i Alex James Murphy Robocop i den kommande 2014 återinspelning av den 1987 :s tappning av Robocop.

I Sverige blir han igenkänd men svenskarna är rätt tillbakadragna och inte så framfusiga.I Amerika är det annorlunda och under hans fyra år i USA har han lärt känna folk som har mycket uppmärksamhet och somliga av dem blir lite slitna av det.

"Succé skapar begränsningar i privatlivet.Man kan inte gå till vissa platser eller göra det man vanligtvis gör.Jag hoppas att det inte kommer att drabba mig.Men jag tror att man kan navigera i det på ett smart sätt.Jag tror man kan ha sin personliga frihet och ändå njuta av de många valen i yrkeslivet."

Joel var ett stort fan av filmen Robocop sedan 1987, och han hade sett den 20-30 gånger minst då, innan han fick rollen.Han var besatt av filmen, att han hade sin Robocop gång klar för många år sedan.Han fick dock kämpa för rollen.Han fick åka ifrån tv-inspelningarna av The Killing i Vancouver till Los Angeles tre gånger.

"Det här är det största jobb jag har haft"


Han har byggt upp sig inför rollen, både genom att gå på gym ,och att ägna sig åt sin favoritsport thaiboxning.

"Jag tror att kropp och själ är sammanlänkande.Jag försöker att ta hand om min kropp och älska det jag har.Jag tror att det leder till ljusare tankar."


Kommentarer

POPULÄRA INLÄGG